ENG

Wall of Canvas is a series of works that questions the traditional use of pictorial supports, such as canvas and stretcher bars. Drawing inspiration from the abstract paintings by Sean Scully, the series is titled after his Wall of Light body of works, where he uses the concept of the stripe to recall the dry-stones or wooden walls of ancient buildings. In my works, canvas is the main subject of such exploration. Also divided into strips, canvas goes through a series of processes that start with priming, then painting and finally twisting. As a final step, the canvas strips are placed onto a stretcher support, also prepared and arranged according a precise colour combination. The painting takes shape when the strips are all coming together. The orientation of canvas (horizontal, vertical and/or diagonal) on the stretcher, following the same arrangement of bricks in building techniques, is reminiscent of wall construction patterns. As the title of the series states, Wall of Canvas sees the canvas surface as a reference to the wall and as a metaphor for both the constructive function and for going beyond painting, but still within its confines and processes. Thus, canvas, by ceasing to be a simple support for painting, enacts a reactivation of its materiality converting itself into a constructive element to make work.

 

 ITA

Wall of Canvas è una serie di lavori che indaga l'uso tradizionale di supporti pittorici, come la tela e il telaio. Traendo ispirazione dai dipinti astratti di Sean Scully, la serie prende il titolo dal suo corpus di opere Wall of Light, dove utilizza il concetto di striscia per richiamare le strutture murarie fatte di pietre a secco o di legno degli edifici antichi. Nei miei lavori, la tela è, invece, il soggetto principale di questa esplorazione. Anch'essa divisa in strisce, la tela subisce una serie di processi che iniziano con la sua preparazione, dopodiché viene dipinta e infine attorcigliata. Come ultima fase, le strisce di tela vengono disposte sui telai, anch’essi preparati e predisposti secondo una precisa combinazione di colori. Il dipinto prende forma quando tutte le strisce sono state assemblate. L'orientamento della tela (orizzontale, verticale e/o diagonale) sul telaio, seguendo la stessa disposizione dei mattoni nelle tecniche edilizie, ricorda modelli murari. Come recita il titolo della serie, Wall of Canvas vede la superficie telata come riferimento al muro e come metafora sia dell’azione costruttiva e sia dell’andare oltre la pittura, ma sempre all'interno dei suoi confini e dei suoi processi. Dunque, la tela, cessando di essere un semplice supporto pittorico, attua una riattivazione della sua materialità convertendosi in un elemento costruttivo per realizzare l’opera.

 
 
 

Artworks / opere:

  1. Wall of Canvas Gated, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 108.5 x 97.4 x 21.9 cm, 2022

  2. Inserto Grezzo in un Muro a Rete, acrylic pigment on canvas and raw cotton canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 161.6 x 161.6 x 16.5 cm, 2021

  3. Non Ho Niente di Arancione, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 138.3 x 123.5 x 14.5 cm, 2021, Private Collection / Collezione P.

  4. Wall of Canvas with Chrome Oxide Green, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 185 x 100 x 12 cm, 2021

  5. Wall of Canvas - Crossbars, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 183.8 x 183.8 x 13 cm, 2021

  6. Termopolio, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 145 x 100 x 9 cm, 2021

  7. Untitled Frieze, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 105 x 75 x 10 cm, 2021

  8. Large Wall of Canvas, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 145 x 175 x 15 cm, 2021

  9. Wall of Canvas (Grafton Quarter), acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 104.6 x 160.4 x 14 cm, 2021

  10. Albero Pittura, acrylic pigment and coloured pencil on canvas on board / pigmento acrilico e matite colorate su tela e tavola, 85.5 x 40 x 40 cm, 2021

  11. Abacus, acrylic pigment on canvas and timber / pigmento acrilico su tela e listelli, 65.5 x 48.5 x 14 cm, 2021

  12. Wall of Canvas (Archeologia del Rosso), acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 185 x 165 x 13 cm, 2020

  13. No Deal, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 90 x 140 x 12 cm, 2020

  14. The Bathers, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 134 x 124 x 11 cm, 2020

  15. Andrà Tutto Bene/Everything Will Be Alright, acrylic pigment on canvas / pigmento acrilico su tela e telai, 140 x 130 x 13 cm, 2020

  16. Wall of Canvas Mediterraneo, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 73 x 76 x 11 cm, 2020

  17. Wall of Canvas, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 88 x 64 x 13 cm, 2020

  18. Wall of Canvas, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 124 x 94 x 10 cm, 2020

  19. Wall of Canvas Homaging the Square, acrylic pigment on canvas stretched on board / pigmento acrilico su tela tesa su tavola, 50 x 50 x 9 cm, 2020, Private Collection / Collezione Privata

  20. Gratings, acrylic pigment on canvas stretched on board / pigmento acrilico su tela tesa su tavola, 122.5 x 86 x 10 cm, 2020

  21. Bordeaux, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 130 x 110 x 10 cm, 2020

  22. Oltremare Intelaiato, acrylic pigment on canvas and wooden stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 100 x 80 x 12,5 cm, 2020

  23. Walled Up Square, acrylic pigment on canvas and wooden stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 100 x 90 x 13 cm, 2020

  24. Wall of Canvas (Shock Red), acrylic and spray paint on canvas on stretcher bars / acrilico e pittura spray su tela e telai, 150 x 150 x 7 cm, 2020

  25. Industrial Totem, acrylic on wood and canvas / acrilico su legno e tela, 155 x 55 x 17 cm, 2019

  26. Wall of Canvas, acrylic on wood and canvas / acrilico su legno e tela, 120 x 72 x 14 cm, 2019

Photo courtesy: Bislacchi Studio

 
 
 

Show_4, a duo-exhibition by Bislacchi and Ola Czuba, curated by Dino Morra, Galleria MoodProject, Naples (2022)

Artworks / opere:

  1. Muro Cucito, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 123.5 x 123.5 x 15 cm, 2022

  2. Camera, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai , 104.4 x 132.7 x 17 cm, 2021

  3. Frieze (Battaglie), acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 53 x 47 x 8 cm, 2021, Private Collection / Collezione Privata

  4. Wall of Canvas Partenopeo, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 104 x 83.7 x 12 cm, 2022

Photo courtesy: Galleria MoodProject, Naples

 
 
 

Camera con vista, a solo exhibition by Bislacchi curated by Ilaria Monti, Spazio Display, Parma (2021)

ENG

Camera con vista draws inspiration from a short round trip between London, where Bislacchi lives and works, Milano and Parma, and then becomes a storage of visions, visual citations, and possibilities.

A room with a view is a non-place, as Zygmunt Bauman named all hotel rooms: places of transit which belong to us only for the time we require, with their windows overlooking the city we are visiting. Facade’s Colors of Parma Duomo and Correggio's paintings mark the artist's memories of his trip to Parma. Thus, the works Duomo and Di Correggio mi ricordo un muro, created for the exhibition at DISPLAY, are the result of a process based on synthesis and abstraction of images and visions. By intertwining painted canvases with stretchers, the artist creates a combination of voids and surfaces interacting with space and time:

 It was Parma, it was the Duomo, it was Correggio and a few months ago it was a cleared room, and now all that remains is like weaved into the edges of this frame.

Once installed into DISPLAY, also the works turn into rooms with a view. They may be intended as a sort of hypertext – or as open doors, open windows – with a profound connection to the city of Parma, to an interior and external space, to masterpieces of figurative painting and to the experiences of European and American Informal Art.

ITA

Camera con vista prende le mosse da un breve viaggio di andata e ritorno tra Londra, dove Bislacchi vive e lavora, Milano e Parma, per poi trasformarsi in un contenitore di visioni, riferimenti e possibilità.

Camera con vista è un non luogo, come per Zygmunt Bauman erano tutte le stanze d’albergo: luoghi di transito, nostri solo per il tempo che serve, con le finestre su città in cui siamo di passaggio. Della sua visita a Parma Bislacchi ricorda i colori della facciata del Duomo e della pittura di Correggio. Le opere Duomo e Di Correggio mi ricordo un muro, appositamente realizzate per DISPLAY, sono il risultato di un processo di sintesi e astrazione delle immagini. Intrecciando le tele dipinte al telaio, l’artista crea un’alternanza di vuoti e superfici che dialogano con lo spazio e con il tempo:

 Era Parma, era il Duomo, era Correggio, e qualche mese fa, era una stanza lasciata vuota e ora nei confini di questa cornice si intreccia quello che resta.

Nello spazio vetrato di DISPLAY anche le opere diventano camere con vista, funzionano come una specie di ipertesto – o come porte e finestre aperte – intimamente connesse alla città di Parma, al dentro e al fuori, alla storia della pittura figurativa del passato e all’esperienza dell’arte informale europea e americana.  

Extract from the exhibition text by / estratto dal testo curatoriale scritto da Ilaria Monti

Artworks / opere:

  1. Duomo, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai , 132 x 119.7 x 15.3 cm, 2021, Private Collection / Collezione Privata

  2. Di Correggio Mi Ricordo un Muro, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai, 125.1 x 138.3 x 16.5 cm, 2021

  3. Camera, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai , 104.4 x 132.7 x 17 cm, 2021

  4. Dietro Questo Muro c’è Parmigianino, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai , 109.3 x 138.3 x 17.3 cm, 2021

  5. Selva, acrylic pigment on canvas on stretcher bars / pigmento acrilico su tela e telai , 135 x 136.7 x 16.5 cm, 2021

  6. Wall of Paper Inserto Intrecciato, acrylic pigment on paper / pigmento acrilico su carta, 24.9 x 33.9 cm, 2021, Private Collection / Collezione Privata

Photo courtesy: Mauro Carbonaro - Bislacchi Studio